Права дитини
116 111 (з мобільних)
0 800 500 225 (зі стаціонарних)
Ти завжди можеш звернутися сюди за допомогою.

КРИЗОВА ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ДІТЯМ. ЯК ГОВОРИТИ З ДІТЬМИ ПРО ТРАВМАТИЧНІ ПОДІЇ (ВІЙНУ ЧИ СМЕРТЬ)?

В екстраординарній ситуації нам необхідні ординарні речі.

  • Чуттєві батьки чи опікуни, які оточують дитину турботою
  • Доступ до ресурсів (школа, ігри, їжа…)
  • Підтримка стосунків з однолітками

Що допомогає дитині?

  • Щоденна рутина. Важливо, щоб дитина мала певні острівці визначеності (зранку чистимо зуби, робимо зарядку…)
  • Відволікання уваги (іграми) та можливість бути активними (намалювати, зліпити щось)
  • Опіка батьків, просто проведення часу разом
  • Структура та обмеження (наприклад, коли діти занадто агресивні)
  • Інформація. Пояснити дитині як діяти в якій ситуації. Якщо є інформація, дитина знає, що відбувається, і має контроль.
  • Найважливіше — відповіді на запитання

Як говорити з дитиною про травмуючі події (війну, смерть близьких)?

  1. Дати собі можливість слідувати запитанням, які задає дитина. Скажіть дитині, що вона може запитати у вас все, що хоче.
  2. Діти мають своє власне розуміння травматичних подій та смерті відповідно до їх віку. Тому ви можете довіритися їхній здатності захисти себе. Уважно слухайте їх запитання та відповідайте лише на запитання, які задає дитина.
  3. Ви можете знайти відповідь, яка буде прийнятною для дитини. Заспокоїти, перевести фокус на щось інше. Діти вже знають, що існує добро і зло через казки.
  4. Важливо бути відвертим. Відвертість не означає, що треба говорити все. Але все, що ви говорите, має бути правдою. Інакше ви можете втратити довіру дитини.

Приклад втрати довіри дитиною:

Сім’я біженців виїхала до Європи, вони в безпеці. Дмитро, 4 роки, запитує бабусю:- Де сховища, в яких ми будемо ховатися?
- Нам не потрібно тут ховатися, це була гра, в яку ми грали в Україні. — каже бабуся.
- Ні, це не була гра. — відповідає Дмитро.

Приклад відповідей на запитання дитини (в залежності від віку пояснити більше чи менше):
- Чому погані люди це роблять з нами? Чому вони стали поганими?
- Так, дійсно є погані люди. Якщо люди пережили погані речі в їхньому дитинстві, вони можуть стати поганими, злими у дорослому житті. Більшість людей не є поганими, але вони можуть робити погані речі в своєму житті.
- Чому ми їдемо до іншої країни, а тато залишається?
- Твій тато військовий / медик / не може виїхати, йому необхідно захищати країну від поганих людей.
- Чи може мій тато померти?
- Я дуже сподіваюся, що ні, але я не знаю цього точно. І мені від цього дуже сумно, і я дуже зла. Але ми сім’я. Ми будемо триматися разом та допомогати один одному.

‼️Основний принцип: сказати правду на поставлене запитання і почекати на наступне.

Розмова про емоції: чи потрібна і коли?

  • Потрібно розмежовувати дітей, які зараз знаходяться в епіцентрі обстрілів, і дітей, які знаходяться у відносній безпеці. Про емоції говоримо, коли знаходимось у безпеці.
  • Чим більше батьки говорять з дитиною про важкі речі, тим менше їх страх перед подібними розмовами.
  • Коли батьки говорять з дитиною про емоції, вони переживають те саме, що й дитина.
  • Важливо говорити з дитиною про емоції, але не потрібно її перевантажувати вашими емоціями.
Про що не говорити?
  1. Про речі, які без необхідності лякають дитину. Батьки мають бути чесними з дитиною, разом з тим не травмуючи дитину.
  2. Про те, що може статися гіпотетично, але ви поки що не впевнені.
  3. Оточуйте дітей турботою, повертайте їх в дитинство та не недооцінюйте себе. У вас є все необхідне, щоб допомогти дитині

Бережімо себе і малечу


Коротка пам’ятка для вчителів, які працюють із дітьми під час війни. 9 правил

ПЕДАГОГАМ: ПРАВИЛА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ

Відсьогодні деякі школярі повернулися до навчання у дистанційному форматі. Думки батьків розділилися: одні вважають, що ніякого навчання під час війни бути не може, інші – що діти мають навчатися незважаючи ні на що. Психологи ж підтримують відновлення навчального процесу, але мають деякі зауваження та рекомендації до його організації.

Головна мета дистанційного навчання під час війни – не засвоєння нових знать, а психологічна підтримка, спілкування, переключення уваги дітей.

“Саме зараз наше завдання – допомогти дітям повернути, створити хоч невеликий простір безпеки. Багато хто з дітей перебувають у стані шоку. Ми не можемо припустити, що стане тригером для травматичних реакцій, тому наші уважність, емпатійність, почуття такту та відчуття опори дуже важливі”.

  • Жодних негативних оцінок, обліку відвідування, об’ємних домашніх завдань тощо – навчання повинно стати допомогою дитині, а не черговим стресом та хвилюваннями.
  • Зараз не час планувати уроки на вивчення нового матеріалу. Заняття мають бути орієнтованими на повторювання – це буде ефективніше.
  • Не забувайте про загальні правила дистанційного навчання та гігієну користування гаджетами.
  • Ставтеся з розумінням до дитячої розсіяності, неуважності та інертності під час онлайн уроків.
  • Вчителі мають підбадьорювати дітей, а не залякувати негативом під час уроків. А відволікатися варто лише на підтримку та турботу, а не на актуальні новини.
  • Якщо в роботі плануєте створювати щось із частин, наприклад кубиків, пам’ятайте: якщо деталі руйнуватимуться, це може нагадувати дітям зруйнований будинок. До того ж будьте уважні до звуків, що використовуються в супроводі.
  • Не пропонуйте дітям жодних образів воєнної техніки. Приймається лише той варіант, коли вони самі хочуть намалювати, виліпити чи обговорити це. Натомість працюйте над образами сили та стійкості й частіше просіть дитину намалювати, зобразити те, що є її силою.
  • Якщо дитина починає говорити, що б вона не говорила, ми її слухаємо й не перебиваємо! Киваємо, підтримуємо й наприкінці робимо акцент на тому, що навіть слухати – це дуже важко. Далі можна сказати: “Але я бачу, який ти сильний і як ти справляєшся”. Проте не давайте порад, поки вас не попросили про це.
  • Навчання у такий складний час – це новий виклик для педагогів, але знайте, що ваша безумовна любов до дітей та підтримка допоможе їм стабілізувати психологічний стан.

Пам’ятайте Педагог – не психолог, тому якщо ви побачили, що ваш учень надто тривожний, плаксивий або агресивний, одразу зверніться до психолога закладу для подальшої психологічної підтримки дитини.

Пам’ятайте, що зустрічі проводяться для того, щоби дати дітям стабільність у теперішній реальності, відволікати їх і розважати цікавими фактами, захопливими розповідями. Війну, танки, вибухи вони бачать у новинах. Вони чують про це від батьків, рідних і близьких.

Кiлькiсть переглядiв: 463

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.
Офіційний сайт Буринського міського ліцею №1 імені В.М. Кравченка

вулиця Макаренка 3,
поштовий індекс 41700, Сумська область, місто Буринь,
Україна

Дата останньої зміни 30 Квітня 2024

Фотогалерея